Wednesday, August 20, 2008

Psychiatric Series 2.0

Patient : Saya suka baca akhbar, artikel, majalah pasal perang ngan jihad.


Me : Ye ke? Bacalah pasal orang muslim yang berjaya jugak.


Patient : Perang terhadap hawa nafsu pun kira jihad jugak.


Me : Kalo kalah terhadap perang hawa nafsu ni macam mane?


Patient : Entahlah.



Then I asked my friend, who is educated in a Sekolah Agama. or so :P


Me : Perang terhadap hawa nafsu pun kira jihad jugak eh?


Friend : A'ah.


Me : Kalo kite kalah terhadap perang ni macam mane?


Friend : Dosa lah.


Me : Kalo kite selalu pikir pasal benda jahat (perkara yang memuaskan hawa nafsu) macam mane?


Friend : Tulah beauty Islam. Kalo kite pikir je pasal benda jahat, tak dapat dosa. Selagi tak buat. Tapi kalo kite pikir pasal nak buat benda baik, dah dapat pahala dah. Walaupun tak buat. Apa lagi kalo buat benda baik kan?


Me : *thinking* Shit.. berapa kali dah tewas dalam perang hawa nafsu ni? T_T

1 comment:

hani said...

samalah kita pun..tewas berkali-kali, menang nye bleh hitung dengan jari..

i think, when we're aware of it, it makes us realize that we're human who truly human..
manusia yang manusia..

well, at least ramadhan is coming around..satan di dalam neraka..and all that left are lust and temptations..lets menang this time..!! chiayo chiayo!!

btw, i'd like to apologize for any sins i've made to u..i'm aware of hurting u in many ways in the past (maybe?) because i'm not a mean person to simply do such things to u, in my everyday life..selamat berpuasa ..semoga mendapat keberkatan di sepanjang ramadhan dan seterusnya...ameen!!

and i wish selamat berpuasa to ur friend nurul izati juga..(i guess that's her name..-the girl yg jumpa kat pizza hut KLCC tu, betul kan??)
see..!! u should get the shoutbox thingy farah, so u can have all ur readers connected..hehehe!no longer friend of a friend, but friends..

ok farah, take care..

ps,ur psychiatric series really enlighten,and mind-stimulating..all worth to be read..i hope u include all of them bila2 u dapat peluang terbit buku one day..